Heràclit
|
Parmènides
|
|
Punts comuns
|
Abandonen fins a un cert punt
la pregunta filosòfica del problema de l’arché per centrar-se en la seva
unitat conceptual. La que pot descobrir el pensament, és a dir, el logos. Pensaven que la naturalesa té
una raó general, que la raó humana pot reconèixer.
Pensen també que aquest logos es manté ocult, cobert per l’aparença.
Des d’aquest punt de vista podem parlar de dos punts de vista: la que
perceben els sentits (aparent) i la que cal descobrir mitjançant la raó
(autèntica).
|
|
Imatge de la realitat
|
Tot està en procés constant de
canvi, la inestabilitat és llei de vida. Concep el món com un procés continu
de canvis. La realitat està sotmesa a un incessant moviment (esdevenir) basat
en la contradicció (lluita de contraris). L’única cosa estable és l’esdevenir
mateix.
|
Els canvis visibles són una
aparença que amaga una permanència més profunda. Creu en la immutabilitat radical de la realitat, és a dir, els canvis que afirma Heràclit són només aparences sensorials, la raó ens mena a negar-los.
|
Primer principi de la natura
|
El foc és la metàfora que
expressa el seu pensament: totes les coses són flames d’un gran foc. Les
flames, sempre en moviment, són processos o moments; però el foc, l’arché o
principi de tot, perdura.
|
|
Com coneixem la realitat?
|
Els sentits capten el
moviment, però només amb ajuda de la raó l’ésser humà pot comprendre que no
hi ha res immutable. Aquesta successió de canvis està ordenada per una llei que
s’escapa als sentits, només comprensible a través de la raó.
|
|
És possible i lògic el canvi?
|
El motor dels canvis és la
lluita de contraris. Les mateixes coses produeixen efectes oposats;
reconeixem el valor d’una cosa perquè existeix el seu oposat. Els oposats s’enllacen
mútuament. Allò calent es refreda i allò refredat es torna a escalfar. La
realitat es mostra com un devenir dialèctic: avança i es transforma passant d’una
cosa a la contrària.
|
jueves, 31 de octubre de 2019
Heràclit versus Parmènides
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario